Domovská stránka

úterý 26. června 2018

Hluchota společnosti


V rámci právě probíhajícího divadelního festivalu Open Air V Hradci Králové jsme se s manželkou byli podívat na představení Divadlo beze slov. Jsou to tanečníci, kteří mají vážné vady sluchu. Jak mohou tancovat na hudbu ? Oni ji sice neslyší, ale zato ji cítí. A tak tancují - a to obdivuhodně. Věkově přibližně od 4 do 30 let. Pro mne osobně velmi očišťující událost. Stydím se, že jsem zdravý. Mám před sebou ty, kteří už nikdy nic pořádně neuslyší, nikdy si nevychutnají šumění deště, ševel listí ve větru, něžná slova, krásnou hudbu … Že ne ? Pozor. Oni mají jiné prostředky. Díky tomu, že neslyší tolik tento svět, mají dar a privilegium „slyšet“ jiné věci, které my prostě neslyšíme, ačkoli „slyšíme“. Dotek pro ně může znamenat více slov a hudby, než pro nás.

Tancovali a u toho se radovali, byli šťastní. Byli obdivuhodní. Byli báječní. Ti malincí i ti větší. Byla tam zvláštní atmosféra. Měl jsem často v očích slzy. Přál bych i všem ostatním v naší zemi, aby mohli navštívit takové výjimečné představení. Pokořující. Očišťující. Vždy, když mám takový zážitek, objeví se ve mne daleko větší touha být lepším, více naslouchat druhým, být laskavějším a chápavějším. Jaké uzdravení by přišlo do naší společnosti, kdybychom se mohli podílet pravidelně na tomto světě bez hudby a přitom s hudbou, pravděpodobně nakonec krásnější, než jakou posloucháme my - s hudbou úcty a pokory. A tak paradoxně, v určitém úhlu pohledu jsme my mnozí, se zdravým sluchem, raněni hluchotou. Hluchotou k tak základním pokladům, na kterých teprve lze stavět zdravou a radostnou společnost pro všechny.

Co kdybychom my, včetně všech našich politiků, jsme mohli občas naše nitra smočit do něčeho tak očišťujícího ? V tom prostředí vás snad ani nemůže napadnout nic nedobrého. Jsem si jistý, že bychom my všichni, i naši politici, byli více vnímaví, více uctiví jeden k druhému, a měli menší touhu a pokušení lhát nebo krást, měli menší touhu bojovat za své výhody a větší touhu se starat o prospěch těch druhých. Svět by byl krásnější, protože bychom se radovali z úcty, kterou bychom pociťovali vůči druhým i vůči sobě samým.



Žádné komentáře:

Okomentovat